Ve škole, ale i kolem sebe jsem v poslední době narazil na pár technických zajímavostí a prostě se o ně s Vámi musím podělit. Založil jsem na ně tedy novou kategorii a v příštích týdnech tu najdete první z nich. Dnes to bude o
zkouškách leteckých motorů.
Zkoušky leteckých motorů
Ve škole jsme si povídali o tom, co všechno musí vydržet letecký motor. Takže s leteckým motorem se kupříkladu dělají následující pokusy:
- vodní zkouška - to se do motoru cákne proud vody (v provozu se může stát, že třeba letadlo projede louži a voda vystříkne a dostane se až do motoru). Motor poté musí vydržet ještě patnáct minut v chodu.
- ptačí zkouška - to se do motoru vstřelí kuře (přesně definované hmotnosti, přesně definovanou rychlostí). Motor poté musí vydržet ještě deset minut v chodu.
- utrhnutá lopatka - asi nejbrutálnější zkouška ze všech. Na patu jedné z lopatek ventilátoru se přilepí kousek trhaviny. Motor se roztočí do nejvyšších otáček. V tu chvíli se trhavina odpálí. V toho důsledku se lopatka utrhne. Motor nemusí vydržet běžet dál, stačí "jen" aby ustřelená lopatka zůstala v prostoru motoru a aby se motor vlivem nevývah a vibrací nerozstřelil na miliony kousků. Ona taková utržená lopatka cestující prostorem se chová jako projektil ze samopalu. Přeřezává lanka řízení, zabíjí lidi a tak podobně.